måndag 4 februari 2008

Måndagen avklarad...

Hej på er!
Har ni överlevt måndagen? Tänkte lägga ut receptet på Blåbärsmuffins som en del ville ha och tänkte samtidigt slänga med några kort på min hall i all dess anspråkslöshet...

Jag ser på mina kort att det ser så väldigt välstädat ut...Tro mig, bilderna ljuger!!!


Detta är en trettioårspresent. Mitt älskade "Jelly Bean" kakfat som får agera fruktfat i detta kaklösa hem...;-D

Muffinsreceptet (med lite småändringar) är taget ur denna fantastiska kakbok , det finns även recept på matmuffins...

Blueberry muffins
(cirka 8 stora muffinsar)

För att du skall lyckas bäst bör du använda stora amerikanska blåbär, de färgar inte av sig... 4 1/2 dl dinkelmjöl siktat

1/2 dl socker

1/2 tsk salt

3 tsk bakpulver

1 ägg

2 1/2 dl hälften mjölk, hälften filmjölk

125 gram smält svalnat osaltat smör

125 gr blåbär + lite dinkel mjöl

Gör så här: blanda alla torra ingredienser, vispa ägg + mjölk/fil+smör, häll i äggblandningen i mjölblandningen och rör ihop. Häll i bären och rör bara så mycket att allt blandas. Häll smeten nästan upp till kanten i formar och grädda 25-30 minuter i 175 grader varm ugn.

Väldigt enkelt och väldigt gott!

Kram!

23 kommentarer:

vitating sa...

Hej!
Kul att du tittade in hos mig! Vilka underbara muffin, låter smarrigt!! He, he, det är det bästa med att lägga ut bilder, man väljer ju vad man vill visa upp! Tror ingen skulle vilja se mitt diskberg som jag ska gå o ta itu med, hamnade här istället o det finns så många fina hem att kolla på så disken får nog vänta!
Ha en mysig kväll!!

HEMMA HOS LINNÈA sa...

HALLO
Då blir det att baka muffins imorgon, det såg smarrigt ut.
Vilken trevlig hall du har och kak-fruktfatet var superfint.
Ha en trevlig vecka
Kram Liselotte

White Season sa...

Du är för rar, skriver alltid så fina kommentarer, och här är allt supersmakigt, vilket recept det tackar jag för, älskar att baka. Och dina smycken...så fina, kanske är lite sugen på en ring....hm! Kram kram Malin

Maria sa...

Mums mums, får väl ta och baka en dag!

Hanna sa...

Du gör så himla tjusiga smycken...så duktig. Hallen såg så mysig ut och jag tänker i alla fall låtsas att den alltid är oerhört välstädad precis som min alltid är =) Tur att damm lätt försvinner i digitalkameran.
Ha de gott
kramkram

Vårt lilla hem sa...

Mmm va smaskigt det låter! Och amerikanska blåbär som är så goda!

Kakfatet är riktigt fint!! ett spnt får gärna flytta in hos mig :) Ser himlans fräscht (och välstädat :) ) ut i hallen!!

Kram!! Jenny

Solsjö - Under en vind sa...

Mmmm...vilket gott recept!

Frukten på fatet ser så fräsch ut! Kram!

Jes/Vita villa vila sa...

Mums vilket gott recept! Härligt fruktfat du har i fina hallen,

Kram Jes

Anonym sa...

hej linda!
den kakboken har jag ju! fick den i födelsedagspresent förra året. Ska genast baka!! tack för tipset.

vilken fin hall ni har, gillar när det inte blir för myckt krusiduller. vilka fina smycken du säljer!! ha en bra tisdag. kram sara

Ljuva ro sa...

De där kakfaten är verkligen fina!! Kokboken verkar bra, ska kolla in den!

Anonym sa...

Åh,ett sånt jelly bean kakfat vill jag också ha,fast cerise dom är ju så fina.Jag har oxå ett kakfritthem annars äter jag bara upp dom, inge bra.Fast i kväll ska vi faktiskt äta semlor fast med vaniljvisp jag tål inte grädde.Ha en toppenkväll.kram Katta.

White Season sa...

Du är gullig du! Nä jag ska inte bli bloggutbränd :-) Men visst är det fint med trädet...så enkelt men så fint!
Kram Malin

Verkstedet sa...

så fin gang du har. og herlig fruktfat!
ringene var alldeles nydelige!!! ikke vanskelig??? så jo så profft ut!!!! flotte!!!!!
og muffinsene...mmm;)
ha fine dager. klem fra Karoline

Anonym sa...

Hejsan hejsan (som Brasse säger)!!

Jo jag var supetrött igår och orkade egentligen inte åka på auktionen, men det var tur att vi gjorde det. Är supernöjd med klockan. Vad får man egentligen för 100 kr? Detta kommer jag leva länge på!!

Nu har jag bara jobb fram till torsdag, sen har jag semester i 5 dagar, toppen!

Hur har du haft det idag?

Kram Sara

MiaMaria sa...

Gott gott och åter gott!!!!!!
Och så vackert fat....

Och dina smycken är så fina!

Miamaria

Hanna / i ett gult litet hus sa...

Kul att du kikade in hos mig...ja det är redan stor skillnad på köket..trots att jag inte ens är halvvägs :)

Stjärntavlor kan du enkelt göra själv ju
med lite plankor...

Vilka fina smycken du gjort...så underbara.

Kramar

Där Rosor Aldrig Dör sa...

Kak/fruktfattet är snyggt, lyxigt med tre våningar oxå! :)
Mmm..blåbärsmuffins de låter gott!

Ha de!

Kram B

~~♥ Mamma Millan ♥~~ sa...

Åh , så smarrigt med muffinS!!! Får allt ta o pröva det receptet!!

Har du missat semle dan igår...så har jag lite över...gjorde nämnligen stor bak...i alla möjliga kreationer.

"Välkommen in på en kopp!"

Snyggt det blev i hallen!! Älskar kakfat med våningar!!!

Handplockat sa...

mums jag vill åxå ha ett sådan Jelly bean fat
jag älskar allt på fot

onsdagskramen

Unknown sa...

Hej Hopp! Ser att du har virkat halsband som bara den ti-hi...Visst är dom roliga?? å går fort att göra...Ser på din bild om ditt senaste virk projekt med vita pärlor att du gjort dina *hängen* precis som jag brukar utan att det fanns med på min bild hi-hi...det var lite roligt! Vitsen är ju att hängena ska *hänga ut* halsbandet! Ha det gott! kramar Malin

Karin i Villa Grå sa...

Nämen hej!

Åååå - ska ni lämna alla oss frusna stackare och dra till España över sportlovet? Härligt!

Den där boken, "Muffins och smoothies", har jag också. Jag är så svag för äppel- och kanelmuffinsarna och precis som du använder jag dinkelmjöl i stället för vetemjöl. Mumsigt!

Kram!

Karin

Anonym sa...

hej!
ringarna köper jag hos pagoni.se

gott med muffins! =)

Anonym sa...

hej linda! här sitter jag på jobbet och jobbar dubbelpass 07-22, helt sjukt på jobbet just nu. arbetsmiljöverket är inkopplat och grejer. Ujujuj. Låter som om ni också hade en toppendag igår?

Hoppas din dag är bättre idag!!

Kramkram Sara